Vilket värde tillför en rekryteringsfirma?

För några veckor sen var jag i en rekryteringsprocess för en tjänst som social media manager. Så långt inga konstigheter. Men det var varken företaget som skulle anställa, eller en rekryteringsfirman som skötte rekryteringen. Det var istället företagets digitala byrå…

“Finns det någon bandymålvakt som kan flyga planet” tänker du kanske nu (om du såg Killing-gänget på 90-talet)
 
Men nä, så var det faktiskt inte. Tvärtom är det en av de trevligare rekryteringsprocesserna jag varit med i. Jag fick personligt svar på ansökan, information om hur många som intervjuas, trevligt bemötande på intervju, uppföljning om tidsplan för processen, “tack men nej tack”-brev inom rimlig tid OCH svar på min standardfråga om varför de valde någon annan/inte vald mig (kom ihåg att all feedback är bra feeback).
 
Självklart vet en digital kommunikationsbyrå hur man kommunicerar och upprätthåller varumärket även i en rekryteringsprocess. En inte helt ointressant fråga för rekryteringsbranschen i stort.
 
Dessutom ska ju rätt person rekryteras också! Men med tanke på att en byrå ofta vet var deras jobb tar slut och kundens tar vid så har jag svårt att tänka mig att det kan bli sämre än när många rekryteringsfirmor rekryterar åt kunder i branscher de knappt kan någonting om.
 
Jag vill inte hävda att rekryterare inte kan göra någon skillnad. Jag bara konstaterar att efter kontakt med flertalet rekryteringsfirmor och berättelser om ännu fler så undrar jag VILKEN skillnad rekryteringsfirmorna gör idag. Och det verkar som om flera företag har sett det problemet och bestämt sig för att erbjuda sina kunder en extra service!
 
UPPDATERING 5 Nov: Efter delning på LinkedIn började kommentarerna komma snabbt och Hans tipsade om en bloggpost om sina erfarenhet från förrförra året (tänk att så lite ändrats på den tiden)
 
Berätta gärna om dina erfarenheter från rekryteringsprocesser!

Ge dig också gärna tillkänna om du driver en rekryteringsfirma som t.ex. jobbar med specifik branschkunskap, långsiktigt nätverksbyggande och förmedlande av kundens varumärke genom hela rekryteringsprocessen!
 

2 Comments

  1. Hans Ahlborg

    Känner igen det där så väl, bloggade om det här om året just kring frustrationen av att ha med många rekryteringsföretag som tyvärr inte tillför någonting… Dessutom är de ofta nästan omöjliga att få fatt i vilket är ju precis vad de ska vara till för bl a.

    Reply
  2. Pingback: Bok: Karriärrebell | LinnLetarJobb.se

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *