Vem tror jag att jag är!

Den senast veckan har jag under två helt olika ansökningar känt som om jag gapar efter för mycket. Trots att jag läser annonserna och noggrant prickar av vad jag kan och passar in på enligt beskrivningen så kommer känslan krypande: “Varför skulle de vilja anställa mig!”

En sån här känsla är kanske farligare än att de facto ha hybris o tro att man är världsbäst 😉 Och ska man sitta och söka jobb och ringa HR-chefer och rekryterare så är det ännu farligare.

Ett sätt att bearbeta känslan är att sätta sig och läsa sina LinkedIn-rekommendationer och verkligen fundera kring exempel på de egenskaper och kunskaper som fd kollegor och kursare beskriver. Det kräver lite arbete och det är såklart lättare att låta bli, men ibland är det en fördel att få en egoboost innan man sätter sig och skriver en ansökan.

Samma knep kan såklart funka inför en viktig presentation eller ett möte!

Ett exempel på hur jag gjorde:

“As a person she is efficient, smart and witty”

Personen som skrev det är någon jag jobbat med länge men aldrig väldigt nära. Istället har jag fått erbjuda min hjälp till honom där det funnits tid. Personen i fråga är mycket intelligent och noggrann, så jag har kunnat ge råd och förslag på hur han bör tänka snarare än att genomföra aktiviteterna åt honom. Genom att ge honom verktyg och och diskutera idéer utifrån hans förutsättningar och mål har jag kunnat bidra med mina kunskaper inom marknadsföring trots den ytterst begränsade tid jag haft för hans affärsområde. Eftersom han också är en person som har nära till skratt har en del skämt kommits på under våra samtal.

Genom den här övningen känner jag mig nu säkrare på att de kunskaper jag delat med mig av har varit till nytta, jag inser att jag är bra på att hushålla med de resurser som finns (tid i det här fallet), samt att jag är bra på att mottagaranpassa kommunikation.

Ärligt talat så tycker jag att det är skitjobbigt att sitta och skriva ner positiva saker om mig själv, men jag betvivlar att jag är ensam om att känna så och det hjälper faktiskt att se saker svart på vitt!

Exemplet ovan är trots allt bara en enda mening ur en rekommendation, och tvingar man sig själv att göra samma övning med 3-4 meningar så kommer självförtroendet vara lite bättre i slutet på övningen och då var det ju värt lite ont i magen 😉

Vilka är dina knep för att bli av med negativa tankar eller hitta flow i ditt arbetssökande? Dela gärna med dig i en kommentar!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *