Jobbcoach – min erfarenhet halvvägs

Den senaste tiden har det varit en hel del snack om vilken nytta jobbcoacherna egentligen gör och hur mycket pengar Arbetsförmedlingen har lagt ut på externa leverantörer.

Jag är bara halvvägs genom min jobbcoach-tid (totalt får man möjlighet till 16 timmar över 3 månader) men jag vill ändå ge min bild.

Ni som läst bloggen tidigare vet att jag jobbade på samma företag i 5 år innan omorganiseringar gjorde att jag stod utan arbete. Innan det pluggade jag ca 5 år på högskolan och 1 år på IHM Business School. Eftersom jag för det mesta arbetat vid sidan av mina studier har jag i princip haft arbete i någon form sen jag var 16 – det är halva mitt liv 🙂

Jag var som många av mina bekanta livrädd för att hamna i “jobbsökarkurs” på arbetsförmedlingen och stressad över vad det egentligen innebär att vara arbetslös. Jobbcoach-möjligheten var en total överraskning för mig och en mycket välkommen sådan!

Plötsligt hade jag chansen att leta upp en person som kunde se mig utifrån, som kunde ställa de svåra frågorna som tog mig vidare i mina tankar om karriären, som hade ett kontaktnät jag kanske kunde få tillgång till, som kunde svara på mina frågor, peppa mig och granska mina dokument med ett tränat öga.

Det sista är dock det minst viktiga, för arbetsförmedlingen har också många kompetenta medarbetare som är vana att läsa CV:n och personliga brev – även om många av de inte riktigt förstår “kommunikationsbranschen”.

Så jag satte mig och gick igenom AFs list på jobbcoacher. Jag började med att utesluta de coacher som sa sig kunna hjälpa mig (marknadsförare) och sjukvårdare och byggnadsarbetare. JAG ville ha någon specialiserad på ledarskap, kommunikation och service. Jag undersökte hemsidan på 10-15 jobbcoacher, läste vad de skrev om jobbcoach-erbjudandet och vad de sysslade med i övrigt. Det var viktigt för mig att affärsidén inte bestod i att leverera jobbcoacher till arbetsförmedlingen…

Jag valde ut 3 olika företag, mailade en förklaring om vad jag var ute efter och mitt CV. Inom 48 timmar hade 2 av företagen ringt upp, den 3e har jag fortfarande inte hört av. Jag samtalade med de två kvinnorna som ringde mig och framförallt en var tydlig med varför hon trodde hon kunde hjälpa mig, hur hennes arbetssätt såg ut och vad jag kunde förvänta mig av tiden.

Hittills har jag fått hjälp med intervjusituationer; förberedelse och planering, utvärdering efter, peppning när processer dragit ut på tiden, svåra frågor som t.ex. vad jag lärt mig av intervjun. Coachen har vidare tipsat mig om jobb hon känt till som jag bör söka, sagt att jag kan referera till henne när det varit närmare bekanta. Jag har fått tips om karriärnätverk jag kan utvärderar (men utan press att gå med). Jag har också fått en mängd boktips på böcker som syftar att utveckla ens självinsikt i specifika frågor (och det passar ju mig utmärkt eftersom jag är en bokmal med ständigt behov av att utvecklas ;-))

En av de största (och fortfarande pågående) processerna är inventeringen av vad jag kan, vad som är den gemensamma nämnaren i allt jag gjort (16 år av jobb och studier), vilken karriärväg jag egentligen vill ta, vilka arbetsmiljöer som passar mig och får mig att prestera på topp och hur jag i slutändan ska presentera det här för potentiella arbetsgivare på ett kärnfullt sätt!

Alltså, förutom att jobbcoachen hjälper mig hålla ångan upp nu som arbetssökande, så hjälper hon mig att se framtiden klarare och ger mig verktygen att minimera risken för och effekten av arbetslöshet i framtiden (jag har ju trots allt 30-40 år kvar i arbetslivet).

Det här är min subjektiva upplevelse, skrivet därför att jag tror på transparens. Det är självutlämnande på ett sätt som jag inte ofta är, för att jag tror att det är viktigt. Jag tror också att det finns fler sådana här upplevelser bland de som tagit ansvar för jobbcoach-chansen. Att systemet missbrukats av aktörer förvånar mig inte; men i sak är det inte att jobbcoacher finns som är problemet.

Vill du prata med mig om det här eller dela dina upplevelser får du gärna skriva en kommentar, maila mig på linn.lindstrom[a]gmail.com eller höra av dig på Twitter till @DangerousDolly

 

 

 

1 Comment

  1. Lina

    Hej Linn!

    Jag heter Lina och jobbar på Arbetsförmedlingen. Vi prenumerera på blogginlägg som handlar om oss. Härligt och inspirerande att läsa din positiva upplevelse av jobbcoahning!
    Precis som du skriver så handlar detta om att du tagit ansvar för jobbcoach-chansen. Du utgick från dina egna önskemål, la ner tid och kraft för att hitta rätt individuell stöttning och verkar ha hittat helt rätt, en passande coach som levererar just utifrån ditt behov. Det egna engagemanget är många gånger helt avgörande och det är därför jättekul att läsa vilket resultat detta gett dig. Tack för att du väljer att dela med dig och inspirera andra.
    Lycka till!

    Med vänlig hälsning
    Lina, arbetsförmedlare

    Reply

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *