Gör en marknadsundersökning

Jag bestämde mig för att prova lite olika grepp i en del ansökningar, för att se om det skulle ge annorlunda respons än ett vanligt personligt brev.

För en vecka sen hittade jag en jobbannons som fick mig att göra en marknadsundersökning. Ingen jätteundersökning förstås, utan mest som ett smakprov för arbetsgivaren, och för att ge mig möjligheten att göra ansökan lite mer intressant.

Tricket här är att jag hade kunnat ställa en fråga till mina twitterföljare, eller programmerat en enkät i Google Docs som jag sen bad Facebook-kompisar svara på. Men det funkar inte direkt om man ska använda resultatet på riktigt, så jag kollade helt enkelt vad svenska folket egentligen tycker.

När man börjar ställa frågor om varumärkeskännedom, attityder, associationer osv hittar man direkt fler saker som gör en nyfiken. Det är ju också det som är så roligt med marknadsundersökningar, att man kan kolla om ens tes stämmer och samtidigt, över tid, mäta om det arbete ens företag gör bidrar till förändrad attityd, köpintention, betalningsvilja osv.

Dessutom kan svaren du får in leda till nya intressanta frågeställningar som du i så fall kan diskutera vidare med arbetsgivaren på en eventuell intervju!

Som arbetssökande kan man inte göra marknadsundersökningar inför varje ansökan, men om det är något speciellt så kan det vara värt att försöka. Som alternativ kan man ju använda sig av befintlig information och fakta, men om jag var arbetsgivare skulle jag tycka att den som lagt manken till och gjort en egen marknadsundersökning har visat ett verkligt intresse för företaget.

Jag garanterar dock inte att det faktiskt fungerar, jag har inte hört något från den arbetsgivaren än så håll en tumme för mig 😉

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *